Przejdź do głównej zawartości

Na Suwalszczyźnie

Wakacje... Odkąd rozpoczęłam moją przygodę z podróżowaniem mówiłam, że czas na zwiedzanie Polski przyjdzie jak urodzę Maluszka. No i ten czas właśnie nadszedł. Długo zastanawialiśmy się, czy polecieć na jakąś wyspę, czy może jednak zrealizować moje plany. W końcu wygrała Suwalszczyzna. A my zakochaliśmy się w niej totalnie!

Zamieszkaliśmy w Posejnelach u cudownej Pani Ali, której kuchnia powala z nóg. A że gotować potrafimy, nie jest łatwo zaspokoić nasze podniebienia. Codziennie próbowaliśmy regionalnych przysmaków: kartaczy, babki ziemniaczanej, soczewiaków, czenaków, sera korycińskiego, a wszystko to z jak najbardziej ekologicznych produktów z gospodarstwa Pani Ali.

Dodatkowo mogliśmy sami ubić masło, upiec chleb na zakwasie, czy też nauczyć się jak się robi sękacze. Korzystałam więc ile tylko się dało, bo uwielbiam wracać zimą do wakacyjnych smaków i pichcić potrawy z różnych stron świata.

Pani Ala ma własne kozy, krowy, świnie i kury. Zosia najbardziej szalała z radości na widok kozy i nawet jedną, tą najmniejsza próbowała nakarmić trawą. Przy okazji nauczyła się jakie dźwięki wydają te wszystkie zwierzaki i to nie z książeczki i nieudolnych porykiwań rodziców. Gdyby była większa mogłaby też nauczyć się doić krowy…

Na Suwalszczyznę pojechaliśmy samochodem. Nie jak dotąd stopem, nie autobusem, samolotem, czy koleją transsyberyjską. Oj, doceniliśmy taką wygodę… i to, że zaoszczędziliśmy mnóstwo czasu. Tym bardziej, że nasze piesze wędrówki bardzo zwolniły tempo. Zosia zaczyna chodzić, więc chusta i wózek nie są już dla niej atrakcją. Chce pokonywać trasy na własnych nogach, więc dziennie byliśmy w stanie przejść tylko kilka kilometrów. I to okazało się dla nas największym wyzwaniem, tym bardziej, że szwędaczki były do tej pory naszym ulubionym, wakacyjnym zajęciem.

Dzięki Zosi odkryliśmy nowy świat: kamyczki, liście, owady, patyki i wszystko co można spotkać pod stopami, a o czym zapomnieliśmy wyrastając do naszego metra siedemdziesiąt. Potruptaliśmy więc po Suwalskim Parku Krajobrazowym i Wigierskim Parku Narodowym, zwiedziliśmy Augustów, Suwałki i Sejny, zawitaliśmy na Litwę. Piękna ta Suwalszczyzna. Baśniowa… Do czego bardzo fajnie nawiązuje Szlak Baśniowy, czyli zabawa dla małych i dużych w siedmiu Wioskach Bajek. Każda z Wiosek bazuje na innej tematyce i opiera się na legendach regionalnych i wątkach baśniowych. My zwiedziliśmy Muzeum Marii Konopnickiej i szukaliśmy Krasnoludków w Suwałkach.  Zosia jeszcze nie doceniła, ale my bawiliśmy się przednio.

Wiemy też, że wrócimy do Posejneli. Podróżując po świecie zapomnieliśmy o własnym kraju i naszej uroczej Polski nie docenialiśmy. Płynąc gondolą do Doliny Rospudy uzmysłowiłam sobie, że równie dobrze mogłaby to być rzeka w Wietnamie – było tak dziko, gęsto od roślinności i ptactwa przeróżnego i bardzo klimatycznie. Czas więc na dalsze Polski eksplorowanie!

A to garść informacji praktycznych:

- Atrakcje dla dzieci:
Augustów: rejs statkiem, katamaranem lub gondolą,
Wigierski Park Narodowy: podróż kolejką wąskotorową, plaża nad jeziorem Czarnym,
Suwalski Park Krajobrazowy: łatwe trasy piesze,
Trasy rowerowe,
Spływy kajakowe,
Poznanie codziennego, wiejskiego życia – praca gospodarza i rolnika

- Ceny:
Nocleg (Gospodarstwo Agroturystyczne Jaćwing): 35 zł, Zosia 10 zł
Obiad u Pani Ali: 20 zł (zupa, drugie danie, coś słodkiego i kompot)
Gondolą do Doliny Rospudy na śluzowanie na Kanale Augustowskim: 35 zł/osobę
Wstęp do WPN: 4 zł (bilety zakupione w Krzywem)
Soczewiaki: 12 zł/2 sztuki
Muzeum Marii Konopnickiej: 5 zł

Popularne posty z tego bloga

Dziecko na warsztat - Kosmicznie

W październikowej edycji Dziecka na warsztat bawiłyśmy się Kosmicznie! Temat trudny dla 15-miesięcznego Maluszka, ale teraz już Zosia wie, co to są gwiazdy, księżyc i planety. A przynajmniej wie jak wyglądają i gdzie je we otaczającym ją świecie umiejscowić. Zaczęłyśmy prosto - co to jest gwiazda? W każdej książeczce, napotkanej wystawie sklepowej, czy obrazku pokazywałam jej gwiazdki i tłumaczyłam, że są one wysoko, wysoko na niebie. Oglądałyśmy też gwiazdy nocą, co prawda przez okno, co prawda w mieście, ale coś tam można było dojrzeć. A potem zaczęłyśmy dotykać. Na początek foremek w kształcie gwiazdek - bo wykorzystując kosmiczną tematykę postanowiłam upiec ciasteczka cynamonowe. Zabawa z foremkami była przednia, tym bardziej, że można było wkładać jedną w drugą. A potem do zabawy dołączył księżyc. Rozpakowywanie ciasta było olbrzymią frajdą. Podobnie jak wałkowanie, rozsypywanie mąki i wyciskanie gwiazdeczek. Jednak największą radością okazało się próbow

A gdzie jest?

Najczęściej zadawanym pytaniem i ulubioną zabawą Zosi jest ostatnio: A gdzie jest? Pytanie to pada wszędzie i często, więc bawimy się tak w łóżku, na spacerze, przy jedzeniu, w kąpieli... A przede wszystkim czytając i oglądając książeczki. Oczywiście znamy Mamoko i Ulicę Czereśniową. Ale ostatnio znalazłam perełkę w tym temacie: "Szukaj i znajduj. Wielkie miasta", wydawnictwa Wilga. Na każdej stronie książki jest ilustracja obrazująca jedno z dziewięciu wielkich miast świata i charakterystycznych dla niego budowli, ludzi, bądź innych elementów. Możemy spotkać mnichów w New Delhi, londyńskich policjantów, czy amerykańskich superbohaterów. Dodatkowo na każdej stronie są wyszczególnione elementy do znalezienia na obrazku i ich ilość. Można na przykład w Stambule rozejrzeć się za jednym latającym dywanem. Książka świetnie nadaje się do zabaw w: A gdzie jest?, ponieważ małych elementów jest bardzo dużo, a każde oglądanie pokazuje nam nowe, ukryte rysunki. Dzieck

Prosta maszyna Goldberga

Kilka dni temu zrobiłyśmy z Zosią bardzo prostą maszynę Goldberga. Wzięłyśmy rury kartonowe, które Zosia troszkę pomalowała farbkami. Rury pocięłyśmy na mniejsze kawałki i przykleiłyśmy taśmą klejącą do ściany szafy, tak, by utworzyć tor dla piłeczki pingpongowej. Na samym dole postawiłyśmy wiaderko, do którego piłka powinna wpadać. Zosia okleiła jeszcze całość naklejkami i zabawka gotowa! Nie jest zbyt estetyczna ale daje nam mnóstwo radości. A to w końcu jest najważniejsze :)